Sinds het Corona virus ons leven beheerst zit de schrik en angst er goed in. Daarom heb ik en aantal suggesties voor je opgeschreven om wat innerlijke rust te creëren.

Stretchen

Je voelt je net als vele waarschijnlijk behoorlijk opgesloten en komt er in situaties als deze pas achter dat we de vanzelfsprekende dingen pas missen wanneer het er niet meer is: de sportschool bijvoorbeeld. We weten allemaal dat lichaamsbeweging een goede invloed heeft op ons mentale – en ook op ons fysieke – welzijn, sport en zweet er dus lekker op los! Of je nu op zoek gaat naar een at home work-out op Youtube of het beoefenen van yoga om de spieren te versterken. Je hebt trouwens ook niet veel nodig – een paar blikken gehamsterd voedsel die je vast in huis hebt 😉 en een sportmatje zijn al voldoende.

Eigen huis én tuin!

Natuur en geestelijke gezondheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, daarom helpen groene vingers symptomen van stress te verzachten. Goed nieuws dus voor de varen die in je tuin staat: die krijgt op dit moment namelijk wél een knipbeurt. Bestel zaden online om te zaaien zodat je deze zaadjes in de zomermaanden kunt kiemen. Wist je trouwens dat de Intratuin in veel plaatsen in Nederland op het moment een heuse Drive in hebben?

Probeer positief te blijven

Het klinkt misschien afgezaagd, maar het opschrijven van dingen kan je helpen om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken en kan het moment wat luchtiger te maken. Schrijf bijvoorbeeld dagelijks drie dingen op waar je dankbaar voor mag zijn of iets grappigs wat de dag wat luchtiger maakt. Stel je zelf gewoon voor dat je Erica Terpstra bent: Altijd positief.

Gooi de ramen open

Maak het lekker licht in huis en laat de frisse lucht lekker door je huis heen waaien. Sluit je ogen voor één minuut en sta stil bij de geruststellende geluiden van de natuur.

Blijf in een ritme

Wij mensen zijn gewoontedieren bij gebrek aan routine kunnen we ons daarom verloren en moedeloos voelen we hebben een sterk behoefte aan structuur. Door ritme te creëren (waar je je dan wel aan houdt) kunnen we ons alsnog een beetje gestructureerd voelen – of het nu gaat om het verzorgen van je lichaam met je favoriete producten of iedere dag op hetzelfde tijdstip lunchen, het creëren van een patroon is van vitaal belang wanneer dingen onwerkelijk lijken. Een bad voor het slapengaan is een manier om te ontspannen en tot rust te komen; gooi het bad vol met rustgevende lavendel olie, steek een kaars aan en was de zorgen van de dag weg met het badwater.

Switch of

Lees voor het slapengaan een verhaal. Ook voor volwassenen: iemand die voorleest bijvoorbeeld een podcast of Storytel is als een balsem van de hersenen. Door de aandacht van je zorgen te verleggen kan je heerlijk wegdromen om je lichaam en geest weer op te laden voor een nieuwe dag.

Plaats een reactie